Tekijä: lehtori Ulla Kervinen, Savon ammatti- ja aikuisopisto, Varkaus
Kurssin kohderyhmä: lähihoitajaopiskelijat,
metallialan opiskelijat
Ensiavun peruskurssin EA1 materiaali- ja
tehtäväosio toteutettiin Prezi-sovelluksella. Kurssiin liitettiin suljettu
Facebook-ryhmä, jonne opiskelijat palauttivat tehtävät. Palautettavat tehtävät
ovat videoita, kuvia ja raportteja.
Prezi on ilmainen työkalu, jolla voidaan rakentaa
zoomailtavia ja näyttäviä diasarjoja esimerkiksi opintokokonaisuuksista.
Työkalu toimii internetissä, mutta siitä voidaan ladata myös pdf-versio omalle
koneelle. Preziä voidaan myös muokata ryhmissä, mutta tässä tapauksessa
opiskelijoille ei annettu muokkausoikeuksia.
Opetusaineisto koottiin Punaisen Ristin teksti- ja
kuvamateriaalista. Tähän kysyttiin lupa. Aineistossa on hyviä tilannekuvia,
videoklippejä Punaisen Ristin sivuilta ja linkki oman osaamisen testaamiseksi..
Kurssin yhtenä tavoitteena on tehdä Punaisen Ristin sivusto opiskelijoille tunnetuksi,
jotta he voivat sitä hyödyntää työelämässäkin. Materiaali on hyvin
opiskeltavissa itsenäisesti. Videoklipit ja testityökalut tekevät opiskelusta
mielenkiintoisempaa. Tehtäväpalautuksissa haluttiin antaa opiskelijoille
videoitavia tehtäviä, jolloin heidän tekninen osaamisensa kehittyy ja tehtävän
tekeminen on hauskempaa. Valmiiden tuotosten arviointi porukalla on hauskaa
Facebookissa. Opiskelijakaverit voivat helposti kommentoida ja keskustella
valmistuneista videoista tai kuvien sisällöistä.
Opiskelijoiden tehtäväpalautuksille mietittiin
erilaisia vaihtoehtoja. Facebook valittiin, koska opiskelijat ovat mielellään siellä
ja ryhmän tekeminen on helppoa. Opettajan ei tarvitse kysellä opiskelijoilta
käyttäjätunnuksia, vaan opiskelija pyytää itse liittymisoikeutta ryhmään.
Hyväksymisen jälkeen opiskelija voi lisätä aineistonsa joko ryhmän seinälle tai
asiakirjaksi. Facebookissa on myös yksinkertainen kyselytoiminto, jolla voidaan
nopeasti kartoittaa esim. opiskelijoiden mielipiteitä kurssista.
Oppimisympäristöratkaisun toimivuus,
oppimisprosessi ja opetusmenetelmät
Oppimisympäristönä Prezi on mielenkiintoinen zoomailtava
kokonaisuus. Oppimisprosessin kokonaisuus tulee opiskelijalle hyvin selville
heti alkunäkymästä. Sen jälkeen zoomaillaan lähemmäksi aiheisiin. Opiskelija
voi selata materiaalia opettajan tekemää valmista polkua pitkin tai vapaasti
zoomaillen. Prezi opettajan ja opiskelijan työkaluna ei vaadi erityistä
tietoteknistä osaamista tai opettelua. Työkalun hallinta on helppoa ja
käyttäjäystävällistä.
Facebook on jokaisen nuoren päivittäinen kaveri,
joten halusimme hyödyntää sitä opetuksessakin.
Oppimisprosessissa korostuu yhdessä tekeminen.
Vaikka materiaaliin voikin tutustua itsenäisesti, vaatii tehtävänpalautus
kaveria ja lisäksi palautuksista on avoimet keskustelut ryhmän
Facenbook-sivuilla. Esimerkki tehtävästä:
1. Nilkan sidonta
a. Etsi itsellesi kaveri ja kokeile sidontaan materiaalista
löytyvien ohjeiden mukaan
b. Sitten kun sidonta
sujuu, tallenna tekovaiheet videolle (kännykkäkuva on OK)
c. tallenna video tähän FB-ryhmään seinälle,
muista laittaa ketkä olivat tekemisessä mukana
d. keskustelkaa kavereiden
tekemistä videoista, mikä niissä onnistui erityisesti, kommentoi
Toimintatapojen
muutos ja mallin tuoma lisäarvo opiskelijoille
Materiaalin pohjalta voidaan luoda erilaisia tehtäviä ja
materiaalia voidaan muokata ja jalostaa helposti. Opiskelijan itsenäinen
tiedonhankinta kehittyy. Materiaali houkuttelee opiskelijaa tutustumaan lisää
Punaisen Ristin sivuilta löytyvään tietoon. Opiskelija ymmärtää sosiaalisen
median työkalujen hyödyntämisen myös opiskelussa ja jatkossa työelämässä.
Opiskelijan tekniset taidot videonkäsittelystä ja niiden lisäämisestä
Facebook-ympäristöön kehittyvät. Raportointia voidaan tehdä muullakin tavalla
kuin tekstiä kirjoittamalla. Avoin kommentointi ja kaverin työskentelyn
tulosten arvioiminen kehittävät opiskelijan viestinnän valmiuksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti