tiistai 31. tammikuuta 2012

Online Educa Berlin

TIISTAI 29.11.2011
Helsinki-Vantaan lentoasemalla koneen vaihtoaika oli pitkähkö, joten sovin siihen työasioita. Timo Katajiston kanssa oli aikomus pitää videopalaveri, mutta tällä kertaa lentoasemalla oli ihan liikaa ihmisiä, eikä rauhallista sopukkaa löytynyt. Sähköpostien ja puhelinpalaverin jälkeen syvennyin opiskelemaan iPadin käyttövinkkejä. Kirjan latasin AppleStoresta iPadilleni. Kirjasta löytyi paljon hyödyllisiä vinkkejä nopeuttamaan iPadin käyttöä.
    Lauseen loppuun saa pistee täppäämällä kaksi kertaa spacebaria. Seuraava lause alkaa automaattisesti isolla. 

Kimi Räikönen jatkaa formulauraansa keväällä! Hieno juttu, on tainnut mies ihan oikeasti kaivata varikkoelämää. Ihanaa jos ihminen saa tehdä työtä, jota sydän rakastaa. Minä saan!

Lentokoneessa törmäsin ensimmäiseen suomalaiseen konferenssimatkailijaan: Ilkka Kukkonen Itä-Suomen yliopiston Savonlinnan kampukselta. Olipa mukava vaihtaa kuulumiset ja projektikuviot. Yhteisellä taksilla ajelimme lentokentältä kaupunkiin. Taksimatka maksoi 20 euroa. Ilkka oli onnekkaasti majoittuneena konferenssihotelliin, Hotel Inter Continental Berlin. Minulle järjestyi huone Hotel Berlin, Berlinistä. Hotelli on niin iso, että melkein eksyin etsiessäni huonettani. Mukava normihotelli alle kilometrin päässä konferenssipaikasta.

Internetyhteys on nykyään tosi tärkeä osa hotelliasumista. Hotelli Berlin, Berlinissä internetin käyttö on ilmaista. Langattoman verkkoon saamani tunnukset eivät kuitenkaan toimineet. Hetken jo tuskastuneena revin hiuksiani, kun yritin miettiä missä vika. Pakko oli marssia hotellin atk-osastolle hakemaan apua. Sain uudet tunnukset. Ensimmäisissä oli oikeasti jotain vikaa. Uudet tunnukset pitää kuulemma hakea joka päivä –ihanko totta?

Olen Berliinissä eikä vielä yhtään valokuvaa! Taksimatka sujui Sakkyn Varkauden rakennusalan opettajaa ohjatessa Moodlen avainsanojen kanssa. Pitäisi varmaan huikata Twitterissä ja Facebookissa jos joku suomalainen olisi samassa hotellissa. Yksin ei huvittanut lähteä Supermarketia kauemmaksi. Kaiser´s oli tosi hyvä, valikoimaa oli paljon enemmän kuin Prismassa. Ostin juustoja ja sämpylöitä. Ei siis verkottumista tänä iltana. Ilta kuluu lukemalla Miika Nousiaisen Metsäjättiä. Tilasin Helsingissä näytesivut kirjasta ja nyt oli pakko ostaa koko kirja, loput 450 sivua hintaan 18,95 euroa. Voikohan tuon kirjan siirtää puolison iPadiin vaivattomasti? Siis voiko saman perheen jäsenet lukea saman kirjan yhdellä latauksella. Kalliiksi käy jos se ei ole mahdollista. Muuten lukukokemus iPadilta on ihana, kuka kaipaa enää paperikirjoja? Minä en ainakaan.

Mitä jäi mieleen matkapäivästä?
Varkaudesta on pitkä matka Eurooppaan. Matkustaminen alkaa aamulla aikaisin ja yhteyksien välillä on odottelua lentokentällä. Voitaisiinko lentokentät suunnitella vielä paremmin matkailijoiden tarpeita palveleviksi? IPadiin ladattavat kirjat ovat tätä päivää ja tulevaisuutta. Kuka kaipaa enää paperikirjoja? Hotellien langattomat ilmaiset internetyhteydet pitäisi olla ilman muuta toiminnassa kaikkialla. 

KESKIVIIKKO 30.11.2011 
Olipahan mahtava aamupala hotellissa. Pekonin seuraksi sai varta vasten sinulle paistetun munakkaan. Ei yhtään tutun näköistä tai edes suomea puhuvaa ihmistä yhtä aikaa aamukahvilla.

Sähköpostissa oli Onikin Annelta viestiä lokakuussa hankkeeseen tutustumassa käyneiltä virolaisilta vierailtamme. Haluaisivat meidät partneriksi sosiaalista mediaa hyödyntävään liikkuvuushankkeeseen. Ideoimme puhelimessa Annen kanssa omaa osuuttamme hankkeeseen. Eipä mennyt hukkaan patjahankinnat ja vieraistamme huolehtiminen. Olisipa hienoa jos liiketalouden opiskelijamme pääsisivät tutustumaan eurooppalaisin kulttuureihin. Somen käyttäminen opetukseen mobiilisti voisi olla oma osuutemme virolaisten ideoimaan hankkeeseen. Second Lifen hyödyntäminen toisi varmasti myös oman lisäarvonsa yhteistyöhön. 

Konferenssipaikalla ilmoittautuminen kesti ja kesti. Luottokorttiyhtiöön yritettiin yhteyttä varmaan puoli tuntia. Viimein sain materiaalin, jota nyt tarkastelen. Yritän aikatauluttaa huomisen päivän mahdollisimman antoisaksi. Tämän päivän workshoppeihin en enää mahtunut, mikä oli vähän harmillista.

Törmäsin tuttuihinkin. Taru Kekkonen ja Ville Venäläinen Otavan opistolta olivat menossa saksalaisen kumppaninsa kanssa suunnittelemaan yhteistyökuvioitaan.

Loppupäivästä tutustuin saksalaisiin joulumarkkinoihin. Hotellissa suositeltiin Gendarmenmarktia. Bussilla nro 100 pitäisi sinne päästä. Päädyin Aleksanderplatzille, siis ohi oikean paikan. Sielläkin oli markkinat ja puolen kilometrin päässä toiset. Olisikohan tämä ollut se oikea? Kävellessäni olin kadottanut bussireitin ja päätin tulla takaisin taksilla.

Seuraava kohteeni oli Euroopan suurin tavaratalo KaDeWe, Lontoon Harrodsin luokkaa. Jouluikkunat olivat hienot, mutta kyllä Pariisissa olen nähnyt hienommat. Otin ikkunoista kuvia, jotka laitan somistajatyttöjen valmentautumisblogiin. Liiketalouden opiskelijat Anni ja Essi osallistuvat somistuksen Taitaja 2012 semifinaaliin tammikuussa Joensuussa.


Olen valinnut huomiset esitykset: taidan pysyä koko päivä Charlottenburg I -salissa.

Mitä jäi mieleen ensimmäisestä konferenssipäivästä?
Oli tarpeellista tulla seminaaripaikalle jo ennakkopäivänä. Joitakin keskiviikon seminaareja oli peruttu ja jotkut olivat niin suosittuja, että niihin ei enää mahtunut jälki-ilmoittautuneena. Oli tärkeää kartoittaa matkat hotellista seminaariin, hoitaa ilmoittautumiset ja tutustua kaupunkiin. Päivä oli tärkeä seminaarin aikatauluihin tutustumisen kannalta.











TORSTAI 1.12.2011
Vuotuiseen konferenssiin osallistui tänä vuonna 2154 osallistujaa 23 maasta. Eniten osallistujia oli Alankomaista, UK:sta ja Suomesta. Kahden päivän aikana oli yli kolmesataa esitystä.

Konferenssin avajaisissa puhui ensimmäiseksi puheenjohtaja Talal Abu-Ghazaleh, Jordaniasta. Hän painotti, että oppiminen on tärkeintä. Me kaikki olemme oppijoita, unohdetaan termi opettaja ja aletaan puhumaan fasilitaattoreista ja ohjaajista. Koulutuksessa tarvitaan suuria muutoksia, mutta koulutuksen tulee lähteä kansalaisista ja kansalaisille. Kulttuuri on otettava huomioon.

Ottakaa riski tai ette menesty
Euroopan komission digitaalisista sisällöistä ja palveluista vastaava komissaari Neelie Kroes oli sitä mieltä, että jakaminen tarkoittaa parempaa kilpailua.

IPadit ja älypuhelimet ovat tulleet parin vuoden sisällä, mikä osoittaa sen, että mitä vaan voi tapahtua tosi lyhyessä ajassa. Euroopan komission tavoitteena on saada kaikki luokkahuoneet täysin digitaalisiksi vuoteen 2015 mennessä. Miksi vielä kouluissa opetetaan liitutauluilla ja tehtäväkirjoilla, kun digitaalinen media on niin interaktiivista. Ottakaa riski tai ette menesty.

Miten saadaan opiskelijat opiskelemaan mahdollisimman tehokkaasti?
1. Tarvitaan digitaalista oppimateriaalia, laitteita, ict-taitoja
2. Pitää saavuttaa kaikki oppijat, etenkin naiset
3. EU:n on annettava rahallista tukea edelliseen
4. Digitaalisuus ei ole rahan hukkaan heittämistä vaan investointi

Vallankumous opetusalalla on tulossa digitaalisuuden ja yhdessä tekemisen muodossa. Koulutus on saatava loputtomaksi mahdollisuudeksi kaikille.

Sex, Bombs and Burgers
Kirjailija Peter Nowak esitti ajatuksiaan siitä, miten teknologia vaikuttaa ihmiseen ja sosiaaliseen ympäristöön. Miten teknologiassa ollaan tultu tähän päivään. Me suomalaiset opettajat olemme huolissamme pienenevistä ikäluokista ja lakkautetuista kouluista, mutta maailmalla on opettajapula. Koulutusta tarvitaan paljon Intiassa ja Afrikassa. Nowakin mukaan vuoteen 2015 mennessä tarvitaan 8 miljoonaa uutta opettajaa.

Asenteen on muututtava ja tekniikkaa on hyödynnettävä opetuksessa. Opiskelun oltava jotain, jota todella haluaa tehdä, ei pakkopullaa. Silloin ei haluta myöskään fuskata tenttivastauksissa tai tehtävissä. Oppiminen on meillä kaikilla dna:ssa, tarvitaan vain työkaluja saamaan se esiin.

Koulutuksen muutos:
1. oppiminen on vaistonvaraista
2. tekniikka tekee siitä helpompaa
3. parasta mitä voidaan opettaa on oikea asenne kokeilemiseen ja oppimiseen

http://www.online-educa.com/audio-video-1002 

Google Affect
Toimittaja John Bohannon esitti innostavan puheenvuoron Googlen vaikutuksesta elämäämme. Ihmiset muistavat paremmin mistä tieto löytyy, kuin mitä on itse tieto. Laitteet siis muuttavat ajatteluamme. Kaikkea ei voi itse muistaa, kysytään vaimolta, kaverilta, Googlesta.

Data on nykyään sormenpäissä, ilman Googlea ja Wikipediaa ihmiset ovat tyhmiä.
http://www.online-educa.com/audio-video-1003

Always Learning
Jeff Borden puhui elinkäisestä oppimisesta, joka nykyisenä mobiililaitteiden ja tekonologioiden aikana on entistä paremmin kaikkien ulottuvilla. Hänen oppimismetodinsa oli:
 • tell, show, do, review and ask
• data
• personalization

Nykyiset oppimisympäristöt mahdollistavat helposti ensimmäisen kohdan. Opiskelijoiden oppiminen jää näkyville ja siitä on entistä helpompi kerätä tietoa. Kerätyn tiedon avulla opettajan on taas helpompi ohjata opiskelijaa oikeaan suuntaan. Vrt. verkkokauppa Amazonin data mining asiakkaistaan ja ostosehdottelut. 

Opiskelukin pitäisi henkilökohtaistaa nykyistä paremmin, mutta ei siten, että huonot laitetaan huonojen joukkoon ja hyvät hyviin. Ryhmän vaikutus on suuri. Jos huonot opiskelijat pannaan hyvien joukkoon, heistä tulee parempia opiskelijoita.

Ei enää ongelman ratkaisua vaan ongelman etsimistä!

Headmagnet, netistä löytyvä sovellus, jolla voidaan opetella muistamaan listoja. Kokeilin itse Euroopan maiden listaa. Maat olivat aakkosjärjestyksessä ja nimeä klikatessa tulee esiin pääkaupunki ja pelkistetty karttakuva. Ihan kiva.
 http://www.online-educa.com/audio-video-1004

Twitter and Blogging: Is this education?
Helen Keegan puhui kokemuksistaan blogien käyttämisestä yliopisto-opiskelijoiden opetuksessa. Hänen mukaansa blogit avaavat uuden maailman. Opiskelijalta saadut kommentit ovat tärkeämpiä kuin opettajan antamat kommentit. Opettajan on ymmärrettävä kuinka verkostot toimivat. Me olemme kaikki oppijoita ja tuottajia niin opettajat kuin opiskelijatkin. Oppimisen prosessit saadaan verkoissa näkyville. It’s OK to make mistakes! 
http://www.slideshare.net/heloukee/learning-teaching-networkedpublics



Sharon Stoerger listasi työkaluja, joiden avulla voidaan visualisoida opiskelijoiden oppimisessaan käymiä Twitter-keskusteluja:
 1. Tweet, 2. Topic Explorer 3. Twitterfall
4. Wordle 5. Tagxedo 6. Many Eyes
7. Portwiture 8. TweetStats 9. The Archivist
10. Trendsmap 11. Truthy 12. Twitter Friends
13. Network Browser 14. Revisit

The Link between Real and Virtual Worlds
Cristina Stefanelli kertoi Avatar-projektistaan, jossa koulutettiin opettajia käyttämään Second Lifea opetuksessa. Second Lifen käyttöönotto ei ole vielä tarpeeksi yksinkertaista vaikka siinä onkin olemassa suuret mahdollisuudet. Projektin tuloksena 125 opettajaa aloitti koulutuksen, heistä 55 opettajaa lopetti heti, 65 suoritti koulutuksen loppuun ja vain 23 opettajaa hyödynsi oppeja opiskelijoidensa kanssa.

Lisätyn todellisuuden hyödyntämistä opetuksessa kokeillaan nyt monissa projekteissa. Sónia Hetzner kertoi projektistaan Imreal Project (http://imreal-project.eu ).

Mitä jäi mieleen seminaaripäivästä? 
Koulutuksen tulee hyödyntää sitä ympäristöä, missä koulutus tapahtuu. Digitaalisuuden hyödyntäminen ja sen käytön opetteleminen ei ole rahan hukkaan heittämistä, vaan investointi tulevaisuuteen. Koulutus on saatava elinikäiseksi mahdollisuudeksi –myös kaikille maailman naisille. Vaikka Euroopassa voi olla ylitarjontaa opettajista, on maailmalla valtava opettajapula. Koulutusta tarvitaan paljon Intiassa ja Afrikassa.

Asenteen on muututtava, opiskelusta on tehtävä hauskaa ja motivoivaa –interaktiivista. Kokeilemalla oppii. Ei enää opettajia luokan edessä pitämässä kalvosulkeisia ja kertomassa yhdenlaista totuutta, vaan opiskelijat hakemassa uusinta tietoa ja jakamassa kokemuksiaan.

Internet ja Google ovat mullistaneet tiedon. Kaikkea ei tarvitse muistaa ulkoa, mutta on tiedettävä mistä tieto löytyy. Opettajan ja ohjaajan on tiedettävä kuinka verkostot toimivat. Opettajat ja oppilaat ovat sekä oppijoita, että tiedon tuottajia. Oppimisen prosessit saadaan sähköisissä verkoissa näkyviksi. Opiskelijalle opiskelijakaverin kommentti on tärkeämpi kuin opettajan kirjoittama kommentti. Opettajan ja opiskelijan ei kannata pelätä virheitä –niistä oppii.


PERJANTAI 2.12.2011
Aamun ensimmäinen esitys harakoille, iPadia viritellessä. Millään ei tahtonut päästä konferenssin langattomaan verkkoon. Toisen päivän avauspuheenvuorot jäivät edellispäivän varjoon. Päivän teemana oli kuitenkin se, että oppimista tapahtuu enemmän luokkahuoneen ulkopuolella kuin ovien takana piilossa. Oppimiskulttuurin on muututtava ja tuettava jatkuvaa oppimista. Nykyinen uusi teknologia mahdollistaa uudenlaiset tavat oppia.

Vocational Learnin goes Mobile 
Kuuntelin Omnian esitytä mobiilioppimisen kokemuksista. Oli mielenkiintoista kuunnella kuinka liiketalouden opiskelijat saatiin kirjojen tankkaamisesta kokeilevan oppimisen piiriin. Videoiden tekeminen on opiskelijoille arkipäivää, ja se mahdollistaa oppimisen tuomisen näkyväksi. Hyvä suomalainen esitys todellisesta teknologian hyödyntämisestä opetuksessa.

Learning in the Cloud 
Pilvioppiminen. Yhä enemmän opetuksessa voidaan hyödyntää ilmaisia pilvessä olevia oppimisympäristöjä.

Mitä jäi mieleen seminaaripäivästä?
Oppimista tapahtuu enemmän ihan muualla kuin luokkahuoneessa.

 LAUANTAI 3.12.2011
 Matkapäivä kului alkumatkasta iloisesti joensuulaisten ja kajaanilaisten kanssa matkakokemuksia vaihtaen. Helsingissä tavattiin PeLEn Aija Hietasen kanssa ja matkustettiin yhdessä Kuopioon. Kuopiosta Varkauteen matka taittui Danfossin markkinointipäällikön kanssa yhteisellä taksimatkalla, annoin vinkkejä iPadin käytöstä.





Mitä jäi mieleen matkapäivästä? 
Seminaarit ja tapahtumat ovat tosi tärkeitä verkostoitumisen kannalta. Ajatusten vaihtoa parhaimmillaan. Kokonaisuudessaan OEB:stä jäi mieleen runsas iPadien käyttö seminaariväen parissa. Parasta iPad-meinikiä tarjosi Linda Saukko- Rauta osoitteessa http://saurau.posterous.com/?tag=oeb. Ostin kentältä kynän ja otan mallia –HUIPPUA!